Open hier het e-loket burgerzaken
Door op bovenstaande knop te klikken, kan je allerhande documenten elektronisch opvragen en downloaden die je normaalgezien kan verkrijgen via de dienst burgerzaken. Als je je aanmeldt via eID met een eID-kaartlezer of met de Itsme applicatie moet je niet meer naar het stadhuis komen voor het verkrijgen van deze documenten.
Opgelet: Als je je niet aanmeldt via eID in het e-loket kunnen wij jouw identiteit niet verifiëren. Dan wordt het opgevraagde document aan het onthaal van het stadhuis klaargelegd. Hier kan enkel de gewettigde aanvrager op vertoon van zijn/haar eID het binnen een periode van 14 dagen komen ophalen. Wij sturen geen documenten met persoonsgegevens elektronisch door naar personen die zich niet aanmelden via eID. Het is bovendien ook niet mogelijk om documenten met persoonsgegevens aan te vragen via e-mail.
Wat kan je opvragen in het e-loket burgerzaken?
- Akten burgerlijke stand: overlijden, huwelijk, geboorte, ...
- Attesten bevolking: gezinssamenstelling, attest van leven, attest van wettelijke samenwoning, ...
- Aangifte adreswijziging
- Reistoelating minderjarigen
- Uittreksel strafregister
- Pin- en Pukcode aanvragen
- Laatste wilsverklaringen
- Etc...
Hoe werkt het e-loket burgerzaken?
Bepaalde documenten kan je rechtstreeks opvragen en onmiddellijk downloaden.
Andere aanvragen vereisen een beperkte tussenkomst van de dienst burgerzaken. Deze laatsten worden na behandeling elektronisch per e-mail of via My eBox / Mijn Burgerprofiel aan jou bezorgd.
Bepaalde modellen van het uittreksel uit het strafregister (bv. specifiek voor contact met minderjarigen) vereisen eerst een advies van de politiediensten. Een dergelijke aanvraag wordt via het e-loket automatisch aan de politiediensten bezorgd. Van zodra de dienst burgerzaken een positief advies verkrijgt, wordt het aangevraagde uittreksel elektronisch aan jou bezorgd.
Een aangifte van adreswijziging wordt automatisch naar de dienst burgerzaken doorgestuurd. Zij nemen dan contact op met de politie voor de woonstcontrole. De volledige procedure verloopt digitaal voor de dienst burgerzaken. Van zodra de adreswijziging gefinaliseerd werd, moet je wel nog langs te komen bij de dienst burgerzaken. Dit om je adres aan te laten passen op je eID. Meer informatie daarover kan je hier terugvinden.